« zpět

Když kupujete informační systém, neraďte se s IT managerem

Nadpis může znít trochu bláznivě, protože koho jiného byste měli pověřit výběrem IT řešení, když ne svého IT managera (nebo správce sítě jestli mu tak říkáte). Když přece chcete smlouvu, voláte svému právníkovi. Když chcete ušetřit na daních, zavoláte si svého daňového poradce. Ovšem, když chcete informační systém, nevolejte svého „člověka od počítačů“.

Vytvoření smlouvy pro váš business je jednorázový akt, při kterém máte jak Vy tak Váš právník stejné zájmy. Oba chcete něco, co Vám přinese nejméně bolestí hlavy v budoucnu. Je to ryzí právničina a expert je zde na místě. Stejné je to u daní. Jedná se o jednorázovou věc, která když se nepovede, tak letos zaplatíte na daních o něco víc. Jenže, výběr informačního systému předchází delšímu partnerskému vztahu s dodavatelem. Je to mnohem více záležitost obchodní, strategická a psychologická než záležitost technická. Ponechte tedy svého technického poradce stranou, kromě situací uvedených v závěru článku.

Fakt 1: Váš IT manager má jiné zájmy.

Přiznejme si to otevřeně. Je velmi pravděpodobné, že to co chcete Vy pro svůj podnik se liší od toho co chce Váš IT manager. Pardon, oba chcete mít život snadnější. Vám udělá největší radost, pokud se pořízení informačního systému projeví na vyšších příjmech a nebo nižších nákladech. Vašemu IT managerovi udělá radost, když mu nebude nikdo přidávat práce a bude vše fungovat podle zaběhaného stereotypu.

Pokud sedíte na prezentaci IT řešení se svým správcem sítě, pravděpodobně má každý z vás v hlavě úplně jiné obrázky. Vy vidíte lepší servis pro své zákazníky, obsloužíte jich dvakrát tolik a ušetříte jednoho pracovníka. Čísla, která jste měli maximálně 2x za rok teď budete mít v reálném čase. Váš IT člověk si ve stejný okamžik odříkává věty jako „Tohle se Pejchalová nikdy nenaučí.“, „Další server, o který se budu starat.“, „Stejně to tam nebude nikdo psát.“ a nebo „Ten první software uměl i SSL certifikáty a LDAP.“.

Fakt 2: Váš IT manager nedělá Vaši firemní strategii.

Vy jste u kormidla, Vy máte největší nadhled nad podnikem. Víte, které procesy má firma zvládat perfektně a kde to zatím drhne. Nechci podceňovat paušálně všechny IT managery, ale pravděpodobně nemají podmínky na to, aby měli Vaši vizi budoucnosti.

Dnes už není doba, kdy Vás pořízení nějakého informačního systému může automaticky posunout nad úroveň konkurence. Podstatné je, jak se Vám podaří informační systémy propojit s procesy, které ve firmě probíhají a jak zapadnou do Vaší strategie.

Fakt 3: Váš IT manager nemusí rozlišovat mezi cenou a hodnotou.

Pokud budete pro svoji firmu pořizovat informační systém, budou Vás zajímat dvě věci. První, jestli přínos partnerství s dodavatelem bude větší než náklady a druhý, jestli totéž nemůžete dostat jinde za míň peněz.

Váš IT manager pravděpodobně nebude sledovat přínos partnerství s dodavatelem, ale pouze čistou cenu za informační systém a jeho údržbu. Tu pak porovnává s počtem funkcí, které software nabízí a se svým platem.

Fakt 4: Váš IT manager neprosadí změnu.

I když připustíme, že Váš IT manager je univerzální expert a vybere správný systém, který odpovídá Vaší strategii, je za správnou cenu a od důvěryhodného dodavatele, pořád to nemusí stačit. Bylo řečeno, že IT přináší konkurenční výhodu pouze tehdy, pokud je dobře propojeno s procesy firmy. Kvalitní propojení s procesy znamená velké změny při zavádění a velké změny se neprosazují snadno. Jste-li ředitel(ka), pak je tohle Váš job a nikoho jiného. IT manager Vám v tom může (a měl by) pomáhat. Pomůže Vám také dodavatel nebo konzultační firma, ale bez Vás osobně to nepůjde.

Jaká je úloha IT managera?

Přes všechno, co bylo výše uvedeno, má IT manager při zavádění informačního systému svoji nezastupitelnou úlohu. V začátcích Vás může přivést na stopu technologie, která řeší Váš podnikatelský problém. Může Vás upozornit na problémy s integrací stávajících systémů a nově pořizovaného. Může dohlédnout na plnění podmínek implementace. Je nezastupitelný při komunikaci s techniky dodavatele. Jelikož je více v kontaktu s řadovými pracovníky, může jim pomáhat s adaptací na změny.

Ing. Tomáš Bleša